FRANCO SERBLIN

Reproduktorové soustavy značky Franco Serblin patří mezi velice malou skupinu toho skutečně nejlepšího ve světě reprodukční techniky.

Geniální konstruktér a milovník umění Franco Serblin se již od začátku osmdesátých let soustřeďuje na nekompromisní hudebnost a emotivní přednes reprodukované hudby. Jeho výrobky byly vedle zvukových vlastností vždy uznávány i z estetického hlediska, protože byla vždy věnována maximální pozornost i jejich tvaru, zpracování a použitým materiálům. Tento přístup byl jedním z důvodů, proč se podařilo Francovi dostat se během relativně krátkého času dostat na špičku celosvětového trhu. Ne, že by se ostatní firmy horečně nepokoušely o nekompromisní řešení a nesáhly po exkluzivních, či exotických materiálech při stavbě jejich reproduktorů, ale konečný úspěch nikdy nezáležel pouze na tom, jak převelice luxusní high end se kdo křečovitě pokoušel vyrobit, ale hlavně na elegantní lehkosti designu a schopnosti vnímat hudbu jako vysoce emotivní umění, nikoliv pouze jako zvuk. Tehdejší Francova značka se brzy stává nejkopírovanější značkou ve své oblasti a téměř záviděníhodný úspěch firmy přinesl s sebou ale také nutnou expanzi a tu podmiňovalo rozšíření programu o dostupnější modely, které sice také nesly jasný Francův rukopis, ale neshodovaly se úplně s jeho nitenými ideály a nároky na reproduktorovou soustavu nesoucí jeho jméno. Zatímco se z malé, všemi obdivované firmy stává akciová společnost s podílem pragmatických finančníků, Franco Serblin se vzdává svého podílu a společnost opouští, aby si splnil svůj sen, který před téměř třiceti lety započal. Vyrobit ultimativní reproduktory, které by nepodléhaly diktátu obchodu, tlaku na minimální obrat a rychlosti uvedení na trh.

Tak opět, jako v devadesátých létach, vzniká po letech nekonečných zkoušek, testů a opětných konzultací s umělci v dokonalém poslechovém studiu ve Vicenze model Ktema, se kterým se Franco Serblin poprvé může stoprocentně ztotožnit. Obdobně, jako byly vyznamenány kdysi jeho Guarneri, které si muzeum houslí v Cremoně samo vybralo do své stálé expozice, tak se i modelu Ktema dostalo nejvyššího uznání, kdy Andrea Bocelli při poslechu své nahrávky napsal Frankovi

„Drahý příteli, po prvních chvílích poslechu jsem cítil, že musím jít rychle k počítači, abych ti vyjádřil gratulace k tak kvalitním reproduktorům a poděkoval za nitení radost, které mi při poslechu přinesly... doposud jsem nikdy neslyšel svoji hudbu a svůj hlas tak krásně reprodukovaný, jako nyní."
Paralelně s tímto sloupovým modelem se vyvíjel i kompaktní model Accordo, který se stejně jako Ktema určitě opět stane „inspirací" pro mnohé méně kreativní výrobce, hledající vlastní identitu a exkluzivní vzhled svých produktů. Accordo je prakticky koncentrátem Francových představ o ideální reprosoustavě a tím je míněna i velikost. Jeho nejzdařilejší výrobky ve své tehdejší firmě (Minima Amator, první Electa Amator a původní Guarneri) byly vždy kompaktními modely a Accordo na tuto tradici velmi úspěšně navazuje. Tvar boxu z kompozitu ořechu a aluminia téměř nezná souběžné strany, vzhledově patří do sféry nejkvalitnějších uměleckých skulptur a technicky přináší řadu vysoce inteligentních řešení. Mezi ty nejdůležitější patří přesunutí kompletní výhybky do stojany, čímž odpadá její zalévání množstvím tlumícící hmoty, kvůli odolnosti proti rezonancím, ale hlavně se tím velice efektivně zvětší potřebný vnitřní prostor a zlepší tedy reprodukce basů. Accordo je nejlepším prostředníkem mezi reálnou hudbou a posluchačem v menších místnostech a větší model Ktema pak patří do větších prostor, kde se dynamicky Accordo už uplatňuje hůř.

Oba modely jsou manufakturně vyráběny v malých sériích z kompozice několika dřev, polymeru, kůže a aluminia. Jsou nabízeny v povrchových úpravách černý vysoce lesklý klavírní lak, anebo dřevo sycamore (vzácná odrůda javoru) lakovaného do hedvábně matného pololesku u modelu Ktema a ořech, popřípadě příčně řezaný sendvič šedě mořených dřevěných vrstev u modelu Accordo.

http://www.francoserblin.it/